Published Articles
Ratelle, C.F., Boisclair Châteauvert, G., Ahn, J., van der Kaap-Deeder, J., Plamondon, A., Bureau, J.S., & Litalien, D. (2025). Development and validation of a measure of parents’ psychological need satisfaction and frustration when involving in their child’s schooling. Assessment. Advanced online publication. https://doi.org/10.1177/10731911251348769
Goulet, J., Ratelle, C.F., Guay, F., Plamondon, A., Bureau, J.S., Litalien, D., & Duchesne, S. (2025). Children’s externalizing behaviors and parenting practices in school-related tasks: Parental basic psychological needs as mediators. Journal of Family Psychology. Advanced online publication. https://doi.org/10.1037/fam0001372
Scientific Communications
Ratelle, C.F., Langlois, A., Lemardelet, N., Plamondon, A., Duchesne, S., Bureau, J.S., & Litalien, D. (2025, July). Parental school involvement as a function of students’ special needs. Communication presented at the London International Conference on Inclusive Education, Londres, Royaume-Uni.
Cimon-Paquet, C., Ratelle, C.F., & Plamondon, A. (June, 2025). La communication est-elle la clé? Liens réciproques entre la communication famille-école et l’engagement parental [poster]. Annual convention of the Société québécoise pour la recherche en psychologie, Saint-Sauveur, Québec.
Langlois, A, Ratelle C.F., Litalien, D., Bureau, J.S., Duchesne, S. & Plamondon, A. (2025, May-June). Évolution des besoins psychologiques des parents dans l’accompagnement scolaire de leurs enfants de la 1re à la 5e année du primaire. [poster]. Annual convention of the Société québécoise de psychologie, Saint-Sauveur, Québec, Canada.
Ratelle, C. F. (2025, May). La motivation des parents dans le contexte de leur implication scolaire Communication presented at the conference « Les principes fondamentaux de la motivation pour répondre aux enjeux sociétaux contemporains » at the 92e Acfas convention, Montréal, Québec, Canada.
Trudel, C., Ratelle, C. F., Duchesne, S., Archambault, I., Plamondon, A., Bureau, J., & Boisclair Châteauvert, G. (2025, May). Les valeurs extrinsèques et intrinsèques des parents comme prédicteurs de leur engagement scolaire. [poster]. Conference « Les principes fondamentaux de la motivation pour répondre aux enjeux sociétaux contemporains » at the 92e Acfas convention, Montréal, Québec, Canada.
Goulet, J., Ratelle, C.F., & Guay, F. (2024, May). Navigating the dynamics between child externalizing behaviors, parenting practices, and parental psychological needs. Oral presentation presented at the Life History Research Society Conference, Montréal, Québec, Canada.
Laquerre, D., Ratelle, C. F., Boisclair Châteauvert, G., Duchesne, S., Plamondon, A., Bureau, J. S. et Litalien, D. (2024, May). La coparentalité en contexte d'enfants à besoins particuliers. Communication par affiche présentée dans le cadre du Colloque « Développement positif du jeune en contextes éducatifs » at the 91st annual Acfas convention, Ottawa, Ontario, Canada
Laquerre, D., Ratelle, C.F., Boisclair Châteauvert, G., Duchesne, S., Plamondon, A., Bureau, J. S. et Litalien, D. (2024, May). La coparentalité en contexte d'enfants à besoins particuliers [poster]. 91st Acfas convention, Ottawa, ON., Canada.
Trudel, C., Boisclair-Châteauvert, G., Ratelle, C. F., Duchesne, S., Plamondon, A., Bureau, J.S., & Litalien, D. (2024, May). Les relations entre la contingence de l’estime de soi parentale, le contrôle parental et l’anxiété chez l’enfant [poster]. 91st Acfas convention, Ottawa, ON., Canada.
Bouffard, G., Ratelle, C. F., Pierce, T., Litalien, D., Duchesne, S., Plamondon, A., & Bureau, J. S. (2024, May). Les liens bidirectionnels entre les pratiques parentales et les symptômes d’inattention et d’hyperactivité-impulsivité chez l’enfant. Communication par affiche présentée dans le cadre du Colloque « Développement positif du jeune en contextes éducatifs » at the 91st annuel Acfas convention, Ottawa, Ontario, Canada
Ratelle, C.F., Boisclair Châteauvert, G., Bureau, J., Duchesne, S., & Plamondon, A. (2023, May-June). Where does need supportive parenting comes from? The role of parents’ psychological need satisfaction and frustration. Communication presented at the 8th International Self-Determination Theory Conference, Orlando, Florida, United-States.
Boisclair-Châteauvert, G., Ratelle, C.F., Bureau, J., Duchesne, S., & Plamondon, A. (2023, May). Engagement parental dans le suivi scolaire d’enfants doués : exploration du rôle des besoins psychologiques des mères. Communication presented at the conference « Mythes et réalités sur l’éducation et le bien-être des élèves doués » at the 90th Acfas convention, Montréal, Québec, Canada.
Bouffard, G., Ratelle, C.F., Pierce, T., Litalien, D., Duchesne, S., Plamondon, A. & Bureau, J. S. (2023, May-June). Bidirectionality between parental need supporting and thwarting behaviors and children symptoms of inattention-hyperactivity. Communication présentée dans le cadre du 8th International Self-Determination Theory Conference, Orlando, Florida, United-States.
Durigon, F., Lagacé, V., Boisclair-Châteauvert, G., & Ratelle, C.F. (2023, May). Le lien école-famille selon les particularités neurocognitives de l'enfant: Comparaison du vécu des parents d'enfants doués, neurotypiques et ayant des troubles d'apprentissage. Communication presented at the conference « Mythes et réalités sur l’éducation et le bien-être des élèves doués » at the 90th Acfas convention, Montréal, Québec, Canada.
Ratelle, C. F., Boisclair-Châteauvert, G., Litalien, D., Duchesne, S., Plamondon, A., & Bureau, J. S. (2023, April). Do parents feel autonomous, competent, and connected when engaging in their child’s schooling? Communication presented at the annual convention of the American EducationResearch Association (AERA), Chicago, United-States.
Ahn, J.S., Boisclair-Châteauvert, G., & Ratelle, C.F. (2023, May). Améliorer le climat scolaire pour faciliter l’engagement des parents : Pourquoi ne pas autoriser l'accès à l'école ? Communication presented at the 45th convention of the Société québécoise pour la recherche en psychologie (SQRP). Sherbrooke, Québec, Canada.
Boisclair-Châteauvert, G., Ratelle, C. F., Litalien, D., Duchesne, S., Plamondon, A., & Bureau, J. S. (2022, June). Determinants of parental psychological need satisfaction at the beginning of their child’s schooling. Tenth SELF International Conference, Québec, Canada.
Boisclair-Châteauvert, G., Ratelle, C. F., Litalien, D., Duchesne, S., Plamondon, A., & Bureau, J. S. (2022, August). The role of parents’ psychological need satisfaction in supporting their optimal involvement in their child’s schooling. Communication presented at the biennial convention of the European Association of Research on Adolescence (EARA), Dublin, Ireland.
Boisclair-Châteauvert, G., Ratelle, C. F., Litalien, D., Duchesne, S., Plamondon, A., & Bureau, J. S. (2022, June). Determinants of parental psychological need satisfaction at the beginning of their child’s schooling. Tenth SELF International Conference, Québec, Canada.
Bouffard, G., Boisclair-Châteauvert, G., Ratelle, C.F., Litalien, D., Duchesne, S., Plamondon, A., & Bureau, J.S. (2022, Juin). Contribution des parents à la valorisation de la performance. Communication presented at the conference « Le côté obscur de la valorisation de la performance » at the 89th annual Acfas convention, Québec, Québec.
Ratelle, C.F. (2022, Mai). Implication scolaire des parents : Rôle de la satisfaction des besoins psychologiques. Communication presented and the star-conference « Développement optimal des élèves: Rôles des milieux scolaires, familiaux et communautaires » at the 44th convention of the Société Québécoise de Recherche en Psychologie (SQRP), Saint-Sauveur (Québec), Canada.
Ratelle, C.F. (2020, December). Parents’ involvement in their children’s schooling and professional development: A need-based approach. Keynote speaker at the Centennial Congress of Applied Psychology. To consult a summary of the presentation. *Conférence canceled because of the pandemic
Boisclair Châteauvert, G. & Ratelle, C.F. (2020, June). Mothers' involvement in their gifted child's schooling: Parental psychological need satisfaction and frustration. Communication presented at the Tenth SELF International Conference, Québec, Québec. *Présentation annulée en raison de la pandémie
Research Reports
Ratelle, C.F., Boisclair-Châteauvert, G., Bureau, J.S., Duchesne, S., Litalien, D., Plamondon, A., (2022). Identification des besoins des parents dans l’accompagnement de leur enfant durant leur parcours scolaire. Research report submitted to the Fonds de recherche du Québec – Society and Culture (FRQSC), as part of the joint initiative Research Program on Perseverance and Academic Success. Université Laval.
Other communications
Ratelle, C.F., Bureau, J., Duchesne, S., Litalien, D., Plamondon, A., & Boisclair-Châteauvert, G. (2022, April). Identification des besoins des parents dans l’accompagnement de leur enfant durant leur parcours scolaire. Communication presented as part of the knowledge transfer activities organized by the FQRSC and the Ministry of Education. Perseverance and Academic Success Program, Québec, Québec, Canada.
Ratelle, C.F., Bureau, J., Duchesne, S., Litalien, D., Plamondon, A., & Boisclair-Châteauvert, G. (2021, October). Les besoins des parents dans le cadre de leur accompagnement scolaire. Communication presented as part of the knowledge transfer activities organized by the FQRSC and the Ministry of Education. Perseverance and Academic Success Program, Québec, Québec, Canada.
Ratelle, C.F., Bureau, J., Duchesne, S., Litalien, D., Plamondon, A., & Boisclair-Châteauvert, G. (2020, November). Les besoins des parents dans le cadre de leur accompagnement scolaire. Communication presented as part of the follow-up activities organized by the FRQSC and the ministère de l’Éducation. Programme Persévérance et réussite scolaire, Québec, Québec.
Ratelle, C.F., Bureau, J., Duchesne, S., Litalien, D., Plamondon, A., & Boisclair-Châteauvert, G. (2019, October). Les besoins des parents dans le cadre de leur accompagnement scolaire. Communication presented as part of the follow-up activities organized by the Fonds de recherche du Québec – Society and Culture (FRQSC) and the Ministry of Education. Programme Persévérance et Réussite Scolaire, Québec, Québec. |